Utvecklare till GBIF-Sweden – Global Biodiversity Information Facility

Till GBIF-Sweden söker vi nu en senior utvecklare med erfarenhet av öppen källkod.

Du kommer huvudsakligen att arbeta med att underhålla och effektivisera dataflöden från våra nationella leverantörer av biodiversitetsdata till användare av tjänster i de svenska och internationella portalerna gbif.se och gbif.org. I arbetsuppgifterna ingår även vidareutveckling av den svenska portalens funktioner och tjänster.  Som utvecklare kommer du att ansvara för användarnas upplevelse av portalen. I arbetet ingår även att löpande säkerhetsställa att system med tillhörande kopplingar fungerar korrekt. Du kommer att samarbeta med övriga utvecklare i museets bioinformatikgrupp. Arbetet innebär också mycket externa kontakter med våra nationella dataleverantörer men även med andra länders GBIF-noder samt med det internationella GBIF-sekretariatet i Köpenhamn. Den svenska GBIF-noden har till uppgift att samla information om dataregistrerade samlingsföremål och artobservationer från svenska museer, myndigheter, organisationer och forskningscentra och leverera dessa till globala GBIF-noden. GBIF-Sweden är med sitt sekretariat sedan starten 2003 placerat på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm och sorterar där vid museets forskningsavdelning under enheten för bioinformatik och genetik

Kvalifikationer:

– Relevant högskoleutbildning

– Goda Linuxkunskaper

– Goda programmeringskunskaper och erfarenhet av framförallt Java (ver. 5 och senare)

– Vana att hantera stora datamängder och erfarenhet av relationsdatabaser som MySQL eller PostgreSQL

– Kunna hantera webb- och applikationsservrar

– Mycket goda kunskaper i engelska och svenska

Meriterande är:

– Dokumenterat intresse för biologi, systematik, forskning och erfarenhet av arbete med biologiska data

– Erfarenhet av backend-utveckling med JAVA EE stacken med Java EE ramverk

– Erfarenhet av scripting med språk som bash, PHP, ruby, Python, R

– Erfarenhet av dataindexering med verktyg som Apache Solr

– Erfarenhet av systemadministration med linuxdistributioner som Ubuntu och CentOS

– Möjlighet att resa 2 ggr/år.  För att lyckas i rollen krävs mycket god samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid sociala och personliga egenskaper.

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning.Anställningen är tidsbegränsad till att pågå till och med den 31 december 2016.

Omfattning:   Heltid; Tillträde snarast.

Löneform: Månadslön

Kontakt:  Karin Karlsson Verksamhetsledare 08-519 540 66.

Facklig företrädare: Anders Telenius, SACO-S 08-519 540 00

Ansök senast:   2015-02-16  Referensnummer:   2.3.1-48-2015  Välkommen att söka genom att:  göra en digital ansökan via denna länk.

Naturhistoriska riksmuseet ökar kunskapen om naturen och inspirerar till ansvar för vår värld. Vi eftersträvar att vara en jämställd arbetsplats med etnisk och kulturell mångfald.  Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.  Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.  Läs mer:   http://www.nrm.se

Den svenska GBIF-noden har till uppgift att samla information om dataregistrerade samlingsföremål och artobservationer från svenska museer, myndigheter, organisationer och forskningscentra och leverera dessa till globala GBIF-noden. GBIF-Sweden är med sitt sekretariat sedan starten 2003 placerat på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm och sorterar där vid museets forskningsavdelning under enheten för bioinformatik och genetik.