Intendent till enheten för botanik, NRM

Intendent till enheten för botanik

Arbetsplatsbeskrivning

Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter.

Enheten ansvarar för museets samlingar av kärlväxter, svampar, slemsvampar, lavar, alger, mossor och bedriver forskning inom botanisk systematik och evolution. I enhetens uppdrag ligger också att digitalisera samlingarna och att på olika sätt göra samlingsinformationen tillgänglig för allmänheten och forskarsamhället.

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av arbete med de vetenskapliga samlingarna, dataregistrering, utlån ur samlingarna och tillhörande låneadministration, korrespondens, service till gästforskare samt att delta i planering och organiserande av samlingar. I arbetsuppgifterna ingår dessutom att representera enheten i olika sammankomster, delta i publika arrangemang och hålla demonstrationer för allmänheten.

Kvalifikationer

Akademisk examen i biologi med systematisk botanik över grundnivå. Tidigare erfarenhet av arbete med vetenskapliga växtsamlingar. Dokumenterad erfarenhet av taxonomi, nomenklatur och samlingsvård. Breda kunskaper inom botanikens mångfald är meriterande.

Arbetet kräver god förståelse för botanisk nomenklatur och taxonomi, initiativförmåga, samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt och långsiktigt mot uppsatta mål.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning:   Heltid

Tillträde enligt överenskommelse.

Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ansök senast:   2015-05-22

Referensnummer:   2.3.1-275-2015

Välkommen att söka genom att:

Lön

Löneform:   Månadslön

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen:   1

Arbetstid:   Dagtid

Arne Anderberg Professor 08-519 540 00

Facklig företrädare

Bodil Kajrup, SACO-S 08-519 540 00

Övrigt

Att dela med oss av vår kunskap ger oss motivation och inspiration i det dagliga arbetet. Vi eftersträvar att vara en jämställd arbetsplats med etnisk och kulturell mångfald.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.
Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer:   http://www.nrm.se