TVÅ POSTDOKTORER INOM BIOINFORMATIK

Till enheten för biodiversitetsinformatik söks två postdoktorer inom bioinformatik.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med forskning och utveckling av fylogenetiska beräkningar, vilka har stor användning inom livsvetenskaperna. Vår grupp är en av de ledande i världen när det gäller Bayesiansk statistisk inferens inom detta område. I det aktuella projektet utvecklar vi en R-liknande beräkningsmiljö för att konstruera avancerade evolutionära modeller för simuleringar och Bayesiansk inferens. Du förväntas bidra till utvecklingen av denna miljö samtidigt som du driver ett självständigt forskningsprojekt där fylogenetiska beräkningar intar en central roll.

Kvalifikationer
Du har en doktorsexamen inom bioinformatik eller inom matematik, statistik, datavetenskap eller biologi med inriktning mot bioinformatik. Examen ska ha avlagts högst tre år före ansökningstidens utgång. Du måste behärska matematiska och statistiska resonemang, vara en talangfull programmerare och ha erfarenhet av arbete med viktiga empiriska problem.

Vi förväntar oss att du är kreativ och van att arbeta både självständigt och i grupp. Du måste ha goda kunskaper i engelska, såväl skriven som talad. Vi kommer att fästa stor vikt vid vetenskaplig skicklighet och potential.

Tillträde enligt överenskommelse. Anställningarna är på heltid och tidsbegränsade till att pågå under två år.

Upplysningar om tjänsterna lämnas av professor Fredrik Ronquist, chef för enheten för biodiversitetsinformatik. Fackliga företrädare är Bodil Kajrup för SACO-S och Niklas Jönsson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 08-519 540 00.

Ansökan ska innehålla ett personligt brev, en beskrivning av det planerade forskningsprojektet samt CV. Märk ansökan med dnr 33-119/2012, och skicka den till rekrytering@nrm.se eller till Naturhistoriska riksmuseet, Box 50007, 104 05 STOCKHOLM, senast den 15 mars 2012. Betyg och övriga handlingar tas med vid eventuell intervju.