Namnlista till stöd för Nationalnyckeln och museistödet

Nu finns en ny namnlista till stöd för den nedläggningshotade Nationalnyckeln och för fortsatt museistöd. Du hittar den här:

http://www.avaaz.org/en/petition/Namninsamling_till_stod_for_fortsatt_utgivning_av_bokverket_Nationalnyckeln_till_Sveriges_flora_och_fauna_forkortad_NN. Den förra namnlistan till stöd för Svenska artprojektet, som fanns på ArtDatabankens hemsida, undertecknades av ca 4800 namn innan den stoppades i förtid av SLU:s ledning. En sammanställning av de tusentals kommentarer som kom in finns här: http://www.nationalnyckeln.se/sv/Aktuellt/Sammanstallning/

Vi väntar oss någon form av besked om regeringens ståndpunkt vad gäller Svenska artprojektets framtid i höstens budgetproposition, som ska offentliggöras 20 september.

2 svar på ”Namnlista till stöd för Nationalnyckeln och museistödet

1. Varför har ni ställt som krav att BOKVERKET skall ges ut tills det är KOMPLETT? Inte ens artprojektet självt förordar ju något sådant. Tyvärr speglar det en förlegad syn på taxonomi i synnerhet och kunskapsspridning i allmänhet och gör att jag inte kan skriva under, trots att jag stödjer övriga, mycket viktiga krav.

2. Hej Bengt! Det är inte vi här på ArtDatabanken som lagt upp listan, utan ideella entusiaster, så du får ställa frågan till dem. Personligen stöder jag både fortsatt bokutgivning och fortsatt museistöd och har därför skrivit på.

Vänliga hälsningar
    Rikard