Ledig tjänst: Disputerad biolog inom systematik/taxonomi

Ref SLU ua 2021.2.5.1-557

SLU Artdatabanken är ett kunskapscentrum för Sveriges arter och naturtyper. Vi bidrar till en hållbar förvaltning av naturresurser genom att samla in, analysera och tillgängliggöra data samt beskriva och presentera fakta om biologisk mångfald. Vi samverkar nationellt och internationellt med naturvårdsnyttan i fokus. Vi söker nu en biolog för arbete med vår taxonomiska databas, som utgör navet i SLU Artdatabankens verksamhet. Du kommer att arbeta i en stimulerande miljö där du ingår i en grupp av kollegor som tillsammans utgör en mycket viktig pusselbit inom svensk naturvård.

Arbetsuppgifter:

Du kommer att arbeta med utredning av namn, släktskap och taxa för inläggning i SLU Artdatabankens databaser, och delta i utveckling av verksamheten. I arbetet ingår kommunikation och samverkan med interna och externa användare, samt deltagande i nordiska och andra internationella samarbeten. Du kommer också att delta i arbetet med utlysning av bidrag från Svenska artprojektet och omhändertagande av resultat från beviljade projekt. Det kan också bli aktuellt att jobba med projektledning, framtagande av artrelaterat innehåll till stöd för artbestämning och samordning av de taxonomiska behoven vid utveckling av IT-baserade funktioner och tjänster.

Kvalifikationer:

Du ska ha disputerat inom ämnet systematik/taxonomi och ha en grundläggande utbildning inom biologi eller motsvarande. Du ska vara noggrann och ha mycket god förmåga att formulera och uttrycka dig på både svenska och engelska. Du ska ha förmåga att skapa och upprätthålla nätverk samt arbeta målinriktat och flexibelt såväl individuellt som i grupp. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har bred kunskap om olika organismgrupper och erfarenhet av arbete med nomenklatoriska regelverk. Du har helst erfarenhet av systematiskt arbete med både molekylära och morfologiska metoder, bestämningsnycklar och artbeskrivningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med databaser och databasinläggning samt utveckling av IT-baserade funktioner och tjänster. Det är också meriterande om du har erfarenhet av projektledning/arbetsledning, korrekturläsning, av att skriva och läsa forskningsansökningar.

Placering:

Uppsala

Anställningsform:

Tidsbegränsad anställning 2 år med viss möjlighet till förlängning.

Omfattning:

Tillträde:

Enligt överenskommelse.

Ansökan:

Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast den 2021-03-07.

Fackliga kontaktpersoner:

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna, och hur vi kan förvalta och nyttja dem på ett hållbart sätt. Detta sker genom utbildning, forskning och miljöanalys, i nära samverkan med näring och samhälle. SLU är ett internationellt och forskningsintensivt universitet, men erbjuder också unika utbildningar som agronom, veterinär, jägmästare, miljöekonom och landskapsarkitekt.

SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden i Alnarp, Umeå och Uppsala.

www.slu.se

SLU eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.

Liselott Sjödin Skarp

Chef program Artinformation

Maria Backlund

Taxonom